logo FNSP redaktørstøtte

Søkemotoroptimalisering - SEO

Gode søkeresultater oppnås gjennom godt innhold. På denne siden har vi samlet informasjon om hvordan du selv kan forbedre treffene dine i søkemotorer som Google.

Som standard blir det samme innholdet som vises på nettsiden din hentet inn til organiske søkemotorer. Dette betyr at du ikke trenger å gjøre noe for at innholdet skal indekseres og vises i alle søkemotorer på nettet. Imidlertid kan det være nødvendig å ta noen grep på viktige sider eller sider som ikke oppnår ønsket rangering, spesielt på Google, som er den største og mest kjente søkemotoren. I denne opplæringen bruker vi Google som et eksempel, siden det er den søkemotoren de fleste er kjent med og bruker.

 

Hvordan gjøre søkemotoroptimalisering

Steg 1: Godt innhold

For å oppnå gode søkeresultater på Google er det avgjørende å ha godt innhold. Kvaliteten på innholdet er essensiell, da det skal svare på brukernes behov og være relevant. Uten godt innhold vil nettstedet ditt ikke dukke opp i Google-søk.

På siden om skriveregler for FNSP, vil du finne mange tips om hvordan man bør skrive på nett.

Google er utviklet for å finne de mest relevante sidene i henhold til brukerens søk. Imidlertid vurderer Google også andre kriterier, for eksempel nettstedets hastighet, mobilvennlighet, sikkerhet, tilgjengelighet og mer. Det nøyaktige settet med kriterier som Google bruker er selvfølgelig hemmelig for å forhindre at nettsteder kun tilpasser seg for å oppnå høy rangering på Google. Men det er ingen hemmelighet at godt innhold på nettsteder som oppfattes som seriøse og troverdige har en fordel.

Derfor er det viktigste du kan gjøre på ditt nettsted å sørge for at innholdet er relevant for brukerne, oppdatert og oppfyller kravene til tilgjengelighet (UU - universell utforming). Dette vil gi deg et solid grunnlag for å forbedre synligheten og prestasjonen til nettstedet ditt i Google-søk.

Google legger vekt på tittelen på siden for å forstå temaet. En godt utformet tittel er derfor viktig. Deretter ser Google på de ulike overskriftsnivåene på siden for å få en strukturell forståelse av innholdet. I tillegg foretrekker Google korte avsnitt og punktlister.

En logisk og hierarkisk oppbygging av teksten vil derfor være lettere å forstå både for Google og andre besøkende. En godt utformet og lesbar side som er brukervennlig for vanlige besøkende er noe Google verdsetter.

 

Steg 2: Teknisk SEO

Google rangerer innholdet på en side fra toppen og nedover. Tittelen er det viktigste feltet, etterfulgt av ingressen og deretter resten av innholdet. Det er derfor avgjørende å ha en god tittel og ingress for å oppnå gode søkeresultater.

Uansett hvor mye teknisk triksing man prøver å gjøre, er Google alltid på jakt etter det faktiske innholdet på siden. Dette betyr at handlingsrommet for å påvirke rangeringen begrenses til selve innholdet på siden.

I Optimizely har vi også inkludert en fane kalt "Søk" på alle nettsider. Her har du muligheten til å gjøre følgende:

  • Overstyre tittelen på siden og sende en annen tittel til Google. Tittelen er svært viktig for Google, og vi har derfor implementert denne funksjonen slik at du kan tilpasse tittelen direkte mot Google i tilfeller der du ønsker at siden skal ha en annen tittel internt på nettstedet ditt.
  • Opprette en SEO-sammendrag av innholdet. Et sammendrag på rundt 150 tegn er optimalt, og dette legges inn i metabeskrivelsesfeltet. Dette sammendraget vises i Google-resultatet og fungerer som en tiltrekkende tekst for mennesker som ser søkeresultatet. Selv om dette ikke påvirker rangeringen direkte, fungerer det som en overbevisende beskrivelse av hvorfor brukerne bør lese nettopp din nettside.

Med disse verktøyene i Optimizely kan du optimalisere tittelen og ingressen for å forbedre synligheten og tiltrekningen til nettstedet ditt i Google-søk.


Steg 3: Analyse av innholdet og søkemotortilpassning

Når folk søker etter innhold i en søkemotor, bruker de sine egne ord. De benytter de samme ordene i sitt daglige språk for å finne det de leter etter. Derfor er det viktig at vi på våre nettsider bruker de samme ordene som våre potensielle besøkende bruker.

Ofte kjenner vi til hvilke ord og uttrykk de besøkende bruker. Men i noen tilfeller kan det være nyttig å sjekke tjenester som https://trends.google.com/trends/ eller Google Search Console for å få innsikt i hvilke søkeord som er populære.

Ved å utføre en søkeordsanalyse kan man systematisk jobbe med innholdet og bruke nøkkelord og begrep som folk faktisk søker etter i dag. Jo mer relevant innholdet ditt er i forhold til disse søkeordene, desto bedre rangering vil du oppnå på Google.

Det er imidlertid en stor utfordring å unngå å konkurrere mot deg selv i Googles søkeresultater hvis du skriver flere artikler om nøyaktig samme tema. Det er derfor bedre å konkretisere nettstedene dine rundt spesifikke temaer i stedet for å ha mange sider som omhandler det samme. Dette er spesielt relevant hvis nettstedet ditt fungerer som et historisk arkiv med mange gamle nyheter eller tidligere saker. Disse gamle sakene vil aktivt konkurrere med sidene du ønsker å få høy rangering på Google. I slike tilfeller er det best å slette det gamle innholdet. Hvis det ikke er mulig, kan du bruke alternativet "skjul siden i eksterne søk" ved å merke av for det under fanen "søk" på den aktuelle siden.

Google sammenligner innholdet fra alle kilder de indekserer og prøver å prioritere innholdet for brukerne som søker. Du konkurrerer derfor mot alle andre nettsteder som tilbyr informasjon om det samme som deg. Hvis du gir en kort og forståelig svar på brukerens spørsmål, bruker korte avsnitt, punktlister, bilder og videoer, så legger du grunnlaget for hvorfor Google skal prioritere nettopp din nettside. Google prøver også å forstå hva brukeren søker etter, og med integrasjonen av kunstig intelligens i søkemotorene vil vi se økt bruk av dette i fremtiden.


Steg 4: For viderekommende

Google Search Console er en nettjeneste fra Google som lar nettredaktører sjekke indekseringsstatus, søk, gjennomsøkingsfeil og optimalisere synligheten til nettsidene deres. Frem til 2015 var tjenesten kjent som Google Webmaster Tools. 

Tjenesten sporer ikke ditt nettsted og er ikke det samme som Google Analytics, men er et verktøy for å se og tilpasse søket i Google. Alle nettsteder har felt for Google Search Console ID under systeminnstillinger som nettansvarlig kan benytte for foretaket sin Google konto.

Google Trends er et verktøy levert av Google som lar deg sammenligne søkeord og deres relative popularitet. Ved å analysere flere søkeord kan bedriften få en oversikt over hvordan de blir brukt i forhold til hverandre og se på trender over tid. Dette innebærer å identifisere om et ord opplever økt interesse sammenlignet med et annet. Verktøyet gir også muligheten til å segmentere informasjonen etter land og region, for eksempel "Trøndelag", og i noen tilfeller etter by, avhengig av tilgjengeligheten av tilstrekkelig data.

Med Google Trends kan foretaket dra nytte av verdifull innsikt i søkeord og deres popularitet, slik at man bedre kan tilpasse innholdet og søkemotoroptimalisering etter hva brukerne faktisk søker etter. Ved å analysere trender og sammenligne søkevolumer, kan man ta mer informerte beslutninger og optimalisere innholdet for å imøtekomme brukernes interesser og behov.

Sist oppdatert 15.05.2023