logo FNSP redaktørstøtte

Diskusjonsforum

Diskusjonsforumet er der vi snakker sammen, deler historier og erfaringer, og hjelper hverandre. Forumet er kun tilgjengelig for de med redaktørtilgang i Optimizely, og bruker samme påloggingsinformasjon.

Du finner diskusjonsforumet i Dashbordet:

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon

Første gang du går inn på forumet vil du få et popup-varsel i nettleseren din. Ved å godta popup fra fnsp.no kan du klikke på menypunktet for å komme rett til forumet.

Dersom du ikke ønsker å åpne for popup kan du klikke på lenka helt øverst i vinduet når du trykker Diskusjonsforum:

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon

 

Profilinnstillinger

Noe av det første du burde gjøre inne på diskusjonsforumet er å fullføre profilen din. Her er det du som bestemmer, men vi anbefaler å i alle fall endre navn og sette opp varslingsinnstillingene.

Endre navn og brukernavn

Navnet du er registrert med er hentet rett fra epost-adressen din, så du burde endre brukernavnet ditt slik at andre kan kjenne deg igjen.

Dette gjør du ved å klikke på profilknappen helt øverst til høyre, og så på "Rediger profil":

Grafisk brukergrensesnitt, applikasjon

Varsling

Inne på profilen din kan du også sette opp varsling etter eget ønske.

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, e-post

Her kan du for eksempel be om å få en epost hver gang noen svarer på et emne du overvåker:

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, e-post

Selve overvåkingen gjøres i dette tilfellet inne på hvert enkelt emne:

Grafisk brukergrensesnitt

Innhold på diskusjonsforumet

Diskusjonsforumet er delt opp i kanaler for forskjellig innhold. Den øverste kanalen er for viktige meldinger og blir oppdatert av Team FNSP. Her vil du finne informasjon om kjente feil, oppdateringer som kommer og andre viktige meldinger.

Generell prat om FNSP er kanalen for alle som ønsker å diskutere et tema rundt FNSP. Denne kanalen er selvstyrt og alle kan bidra med tips og triks knyttet til bruk av løsningen. Det er også to underkategorier her for språk og pasientinformasjon.

Er du nettansvarlig skal du også ha tilgang til å legge inn emner og delta i diskusjonene i kanalen for nettansvarlige. Dersom du ser at du mangler dette må du si ifra til @Thomas, enten via melding på forumet eller på epost. Denne kanalen er kun synlig for de som er nettansvarlige.

Navigasjon på forumet

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon
Navigasjonsmeny til høyre

Man kan enkelt klikke seg inn på kanaler og lese hva som står skrevet om forskjellige tema. Om man raskt vil bli oppdatert, vil vi anbefale å bruke knappene som ligger helt til venstre i bildet. Her kan man gå fra «kanaler» som da viser alle kanalene, til «uleste» som viser alle innlegg du ikke har lest, til «seneste» som viser de nyeste innleggene. Det er også en knapp for emneord som vi ikke har tatt i bruk enda, men som kan by på noen spennende muligheter i fremtiden. Til slutt har du knappen for «populære» som viser de innleggene som har fått flest svar.

 

Skrive et nytt emne

For å skrive et nytt emne så må du navigere til kanalen du tenker at innlegget passer i. Så trykker du på den blå knappen «Nytt emne».

Du vil merke at det åpner seg et vindu nede på nettsiden hvor du kan skrive inn en tråd-tittel og innhold. Vi anbefaler å skrive en tydelig tittel, da denne er veldig synlig og gjør det enklere for andre å forstå hva innlegget handler om.

Når du skriver innholdet i innlegget vil du se at du får en forhåndsvisning til høyre. Denne oppdaterer seg mens du skriver, slik at du enkelt kan se hvordan det vil se ut. Redigeringsverktøyet er ikke så avansert som vi har i Optimizely, men det fungerer fint for et diskusjonsforum.

Etter at du har skrevet det du ønsker, må du trykke på den blå knappen «send» for å publisere innlegget ditt så alle kan se.

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, e-post
Slik ser det ut når du skriver et innlegg.

Svare på et emne

Om du vil svare på et innlegg kan du enkelt gjøre dette ved å gå til innlegget og navigere til bunnen. Der er det en åpne boks hvor du kan skrive inn et svar. Når du har skrevet det du vil, trykker du på knappen «raskt svar».

I de tilfellene du ønsker å legge inn lenker, punktliste eller andre elementer så må du trykke på knappen med de to pilene som ligger til venstre for raskt svar. Da vil vinduet utvide seg og du vil få den fulle verktøysmenyen for ditt svar.

Grafisk brukergrensesnitt, tekst, applikasjon, e-post
Trykk på knappen for å utvide svarvinduet og få flere alternativer for redigering.

 

Sist oppdatert 26.09.2024