logo Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten

Feiret fellesskapet

Fremtidsutsikter og høydepunkter fra Høstmøtet 2024

Hvordan rigger vi oss for fremtidens spesialisthelsetjeneste - og hvordan kan FNSP bidra til å løse oppgavene i en ny tid? Med innlegg fra egne rekker, Skatteetaten og NAV ble det dypdykk i tema som brukeropplevelse, samarbeid på tvers, roller og ansvar i webarbeid - og nye muligheter på FNSP.

Publisert 13.09.2024

Med amerikansk tilsnitt og til tonene av Tom Petty ble den første fysiske samlingen av nettstedsansvarlige og kommunikasjonsdirektørene i FNSP åpnet. En kort film med et historisk tilbakeblikk over utviklingen av vår felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten satte stemningen.

Fra de første nettsidene med felles rammeverk - til en felles plattform og et fleksibelt publiseringsverktøy i skyen med over 60 nettsteder og 1700 tekster med pasientinformasjon som deles mellom sykehusene og andre – og ikke minst et helt unikt fellesskap. 

Forside til sykehusnettsted i gammel versjon til venstre, forside til sykehusnettsted i ny versjon til høyre.
Overgangen fra gamle Sharepoint-grensesnitt og webdeler til nye innbydende og moderne nettsider fremkalte et nostalgisk slør over øynene til enkelte av deltakerne.

- Troverdig tilstedeværelse på nett 

I sitt åpningsinnlegg dro Terje Rootwelt, administrerende direktør i Helse Sør-Øst, opp de store linjene. Han henviste til Helsepersonellkommisjonens rapport og den nylige Perspektivmeldingen til Regjeringen.  

En mann som smiler til kameraet
Terje Rooswelt, administrerende direktør i Helse Sør-Øst.

 

- De peker på de samme utfordringene. Balansen mellom antall pasienter og antall fagpersoner går ikke opp. Vi må jobbe på andre måter. Vi har ikke sjans til å nå målene våre dersom vi ikke bruker ny teknologi, står samlet og styrker pasientenes posisjon og selvstendighet. Troverdig tilstedeværelse på nett er helt sentralt i dette arbeidet, understreket Rootwelt.  

- Pasientene skal få den informasjonen og opplæringen de har rett på. Pasientene må være være aktive i egen behandling og ta valg sammen med helsepersonell. Til dette trenger vi en god og pålitelig kanal.  

- Innmari viktig arbeid  

Rootwelt trakk også fram synlighet av innhold overfor ansatte og mulige ansatte i fremtiden.  

- Vi må dele innhold og vise frem alt det gode arbeidet som gjøres i sykehusene. Vi må vise oss frem som en spennende arbeidsplass, oppfordrethan før han avrundet med et viktig budskap til alle som jobber med innhold og nettsider på FNSP:   

- Dette er innmari viktig arbeid. Tusen takk for innsatsen så langt, og jeg er spent på fortsettelsen! 

En gruppe mennesker som sitter ved bord i konferansesal.
God stemning blant FNSP-erne under gjennomgang av brukerundersøkelsen på nettstedene.

 

10 bud fra Nav 

En kvinne med langt hår
Bedre for brukerne: Tuva Sverdstad delte nyttige erfaringer fra innholdsarbeidet i Nav.

I god delingsånd, eller “sharing is caring" som man sier på godt norsk, fikk deltakerne høre om det gode innholdsarbeidet som har blitt gjort med nettstedet nav.no. 

Produktsjef og designer, Tuva Sverdstad, gav en svært nyttig gjennomgang av veien til et bedre nettsted for de 240.000 personene som er innom nav.no hver dag.

Et arbeid som blir oppsummert i 10 bud for nav.no, og som har gitt resultater. Etter endringene økte gjennomføringsgraden til brukerne fra 79 prosent til 86 prosent, og de opplevde en merkbar nedgang i antall henvendelser på telefon.   

Les gjerne mer på bloggen til Nav: https://aksel.nav.no 

Få vite, finne, forstå og få til 

En mann med briller
Alle nettansvarlige er superhelter mener Lars Rønn.

En annen stor offentlig aktør på programmet til Høstmøtet var seksjonssjef i Kommunikasjonsavdelingen til Skattedirektoratet, Lars Rønn. Eller “nettkæillen” som han også kalles. 

I sitt innlegg delte han perspektiver om hvordan de jobber i Skatteetaten for at brukerne skal få, finne og forstå informasjon - og få til det de skal gjøre.

Eller sagt på en annen måte: Gjøre det enklere for brukerne å gjøre rett og vanskeligere å gjøre feil! 

Minirapport fra de runde bord 

Ingen FNSP-samling uten praktiske øvelser og faglig diskusjon. Etter lunsj ble deltakerne ble delt i to grupper – nettansvarlige og kommunikasjonsdirektører, som hver for seg skulle diskutere og reflektere over ulike tema.  

De nettansvarlige fikk presentert en potpurri av relevante tema, både som raske ti minutters innlegg og som kafébord-diskusjoner. Her er temaene som var på programmet: 

  • Det nye diskusjonsforumet som nå i første omgang er tilgjengelig kun for nettansvarlige på dashbordet i publiseringsverktøyet 
  • Digital oppfølging 
  • Mikronettsted 
  • Universell utforming og tilgjengelighetserklæring 
  • Godkjenningsflyt 
  • Klarspråk og språkprofiler i regionene 

Når klart språk blir en lidenskap 

En kvinne med blå skjorte
Britt Karin Ese fortalte om arbeidet de gjorde for å få prisen til “det statlige organet som har gjort en ekstraordinær innsats for å sikre klart språk i tjenesten”.

Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten, “helseklage”, hadde bestemt seg: De skulle vinne Klarspråkprisen for staten – og gjorde det!  

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet delte ut prisen i mai 2024. 

Med et lite dykk i arbeidet Britt Karin Ese og hennes kolleger har gjort på veien, kunne vi ikke være annet enn imponert. De har hatt et systematisk arbeid med opprettelse av ulike grupper med særskilt ansvar, som har jobbet med klarspråk, standardtekster, nynorsk og maler over lang tid. 

Målene for Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten har vært å forbedre tekster og maler, styrke kompetanse på klarspråk, øke bevisstheten og ikke minst å få folk med. For et organ som har som samfunnsoppdrag å ivareta rettstryggheten til brukere av, og ansatte i helsetjenestene, må vi si de har bestått klarspråkarbeidet med glans.